flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

АНАЛІЗ обліково-статистичної роботи в територіальному управлінні Державної судової адміністрації України у Чернігівській області та районних, міськрайонних судах області за 2010 рік

 АНАЛІЗ

обліково-статистичної роботи

в територіальному управлінні державної судової  адміністрації в Чернігівській  області та районних, міськрайонних судах області

за 2010 рік

 

 

         На виконання плану роботи територіального управління державної судової адміністрації в Чернігівській області останнім проаналізовано стан організації ведення обліково-статистичної роботи в територіальному управлінні та районних, міськрайонних судах Чернігівської області.

      Протягом 2010 року здійснено комплекс заходів щодо організаційного керівництва діяльністю місцевих судів з реалізації основних завдань обліково-статистичної роботи: забезпечення достовірності, об’єктивності, оперативності, стабільності та цілісності інформації про стан здійснення судами правосуддя.

    Основними напрямками з питання обліково-статистичної роботи в зазначеному періоді були підготовка та складання статистичних звітів, здійснення аналізу організації діяльності судів, вивчення стану ведення діловодства та судової статистики у місцевих судах.

Так, упродовж вказаного періоду на виконання плану роботи на 2010 рік територіальним управлінням ДСА в Чернігівській області:

- проведено комплексні та цільові вивчення стану організаційного забезпечення діяльності місцевих загальних судів (ведення первинного обліку справ, якості складання звітності, планування роботи судів, формування справ за номенклатурою тощо)в Деснянському районному в м. Чернігові, Ріпкинському, Носівському, Менському, Бахмацькому,Корюківському,Бобровицькому, Варвинському та Новгород-Сіверському районних судах області. За результатами вивчень проведено оперативні наради з головами, суддями та працівниками апарату судів, складено відповідні довідки, які  надіслано судам, в яких проводилися вивчення, для обговорення та вжиття заходів до усунення виявлених недоліків. За результатами проведених перевірок вбачається, що обліково-статистична робота в зазначених судах в основному  ведеться відповідно до діючих нормативно-правових актів, що врегульовують питання діловодства та судової статистики;

- надано та постійно надається методична та практична допомога працівникам, які займаються в суді первинним обліком справ і матеріалів;

 - за результатами складання районними, міськрайонними судами області статистичних звітів проведено роботу з підготовки аналізів та узагальнень з питань судової статистики (аналізу стану обліково-статистичної роботи в судах, огляд даних стану здійснення правосуддя), підготовлено довідку про результати складання районними, міськрайонними судами області звітності за 2010 рік.

На виконання наказів Державної судової адміністрації України № 15 від 20.02.2007 року та  «Про затвердження форми звітності № 1-ОП «Звіт про оперативність розгляду місцевими та апеляційними загальними судами кримінальних справ» та Інструкції щодо її заповнення і подання», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 5 березня 2007 року за № 188/13455та № 51 від29.04.2009р «Про затвердження форми звітності № 1-Л «Звіт судів першої інстанції про стан розгляду справ про злочини, передбачені статтями 209, 209-1, 306 КК України» та Інструкції щодо її заповнення і подання», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28.05.2009 за № 468/16484 спеціалістом з судової статистики територіального управління у встановлені терміни приймалися та формувалися вказані звіти. 

Протягом вказаного періоду територіальним управлінням надавалася інформація про розгляд місцевими судами справ за певними показниками:  Чернігівській  обласній державній адміністрації, Національній юридичній академії України імені Ярослава Мудрого, прокуратурі Чернігівської області, відділу Державтоінспекції УМВС України в Чернігівській області, довгостроковому спостерігачу ОБСЄ, регіональному відділу Державного комітету фінансового моніторингу України, Управлінню УМВС у Чернігівській області, Луганському державному університету внутрішніх справ імені Е.О.Дідоренка, Чернігівському громадському комітету захисту прав людини, Інституту вивчення проблем злочинності національної академії правових наук, тощо.

Серед  проблем, що виникають в організації обліково - статистичної роботи необхідно виділити наступне:

-         під час приймання звітів виникали проблеми із синхронізацією відправлення відповідної інформації з районних, міськрайонних судів до територіального управління;

-         подекуди недостатній професійний рівень працівників апарату суду, що проявляється в недостатньому володінні загальною комп’ютерною грамотністю, діючого законодавства та не в достатній мірі - інструктивно-методологічними матеріалами, що надаються ДСА України та територіальним управлінням (хоча, поряд з цим, необхідно зазначити, що загальна якість складання звітів, порівняно з минулими звітними періодами, значно покращилася);

-         плинність кадрів в районних, міськрайонних судах області.

Звітисудів про стан здійснення правосуддя за 2010 рікскладались за допомогоюпрограмногозабезпечення: підсистемиведенняінформації по судовій справі «Судова статистика».

     Зазначене програмнезабезпечення, як і в попереднійзвітнийперіод, дозволяєвводитиінформацію по картках на особу, стосовноякої судом розглянутокримінальну справу, по справах про адміністративніправопорушення, частково по цивільних і адміністративних справах.
Вказаною програмоюпередбаченіуніфікованішаблони, у якихвідповідальнийпрацівникапарату суду вручнузаповнюєвсірозділиформи звітності. В автоматичномурежиміформуються, як і раніше, лишезвіти за формами № 3, 6-9.

У ході приймання звітів мали місце зауваження щодо логічних, арифметичних та технічних помилок, які допускалися судами. Достовірність даних, внесених до звітів, не підтверджувалася.

Багато запитань та виправлень було здійснено при формуванні звіту за формою 1 «Звіт судів першої інстанції про розгляд справ у порядку кримінального судочинства».

Під час складання розділу 1 «Розгляд кримінальних справ» не завжди враховувався порядок відображення  справ та осіб при перекваліфікації злочину, окремими судами не вірно обліковувалися справи та особи, відносно яких справи об’єднані в одне провадження та виділені в одне провадження.

При перевірці показників Розділу 3 «Призначені покарання (щодо осіб)» було встановлено, що кількість засуджених осіб являлася меншою, ніж кількість осіб яким призначено покарання. Вносилися зміни до графи 9 «конфіскація майна» зазначеного розділу, так як окремими місцевими судами області  не відрізнялися конфіскація майна як вид кримінального покарання  і спеціальна конфіскація, яка полягає у вилученні у засудженого предметів, що були засобом чи знаряддям вчинення або одержані внаслідок його вчинення.

 Також вносилися зміни після перевірки показників Розділу 2 «Рух скарг потерпілих, що надійшли до суду в порядку ст. 27 КПК України».

Що стосується розділу 6 «Розгляд справ про застосування до неповнолітніх примусових заходів виховного характеру», то в даному розділі зауваження стосувалися порядку відображення в ньому справ, які надходили до суду в порядку ст.ст. 7-3 КПК України та справ, що надходили з обвинувальним висновком (відносно осіб, провадження щодо яких закрито в зв’язку з застосуванням примусових заходів виховного характеру). Зміни вносилися також до розділів 7 «Розгляд справ за поданнями правоохоронних органів та скарг на їх дії і рішення» та 8 «Провадження справ щодо розгляду питань у порядку виконання судових рішень» відповідно.

При перевірці інформації щодо злочинів, які вчинені в складі організованої групи чи злочинної організації було встановлено, що окремими судами області вказані показники не вірно відображалися у Розділі 1 вищезгаданої форми звіту.

Вносилися зміни також при порівнянні показників вищезгаданого звіту зі звітом за формою 1-ОП «Звіт про оперативність розгляду місцевими та апеляційними загальними судами кримінальних справ».

При формуванні та перевірці звіту за формою 2-Ц «Звіт судів першої інстанції про розгляд справ у порядку цивільного судочинства» найбільша кількість виправлень вносилась до Розділу 2 «Позовне провадження» та Розділу 3 «Окреме провадження» через неправильно обліковані справи цивільного судочинства, які були об'єднані в одне провадження. Зміни також вносилися і до Розділу 2.2  вказаного звіту та Розділу 2 звіту за формою 2-а «Звіт судів першої інстанції про розгляд справ у порядку адміністративного судочинства» при визначенні категорії справ.

У звіті за формою № 4 «Звіт щодо звернення до виконання рішень судів у частині майнових стягнень» чимало виправлень було внесено у розділ 1 «Дані щодо документів, виданих судом» графи 5 «про конфіскацію майна засуджених». Значна кількість змін також вносилася у зв’язку з тим, що до вказаного  розділу не вносилися відомості щодо виписаних виконавчих листів по справах зі спорів з приводу призначення, обчислення, перерахунку, одержання пенсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов’язковим  державним соціальним страхуванням та інших соціальних виплат, соціальних послуг, допомоги та ін.

Виправлення вносилися також і до форми № 3 «Звіт про розгляд судами справ про адміністративні правопорушення та щодо осіб, які притягнуті до адміністративної відповідальності». Значна кількість таких виправлень вносилася до графи 10 Розділу 1 вказаної форми (кількість осіб, щодо яких розглянуто справи про закриття). Підлягав корегуванню розділ 3 вказаного звіту «Розгляд справ про застосування Закону України „ Про боротьбу з корупцією”» та Розділ 1 „Розгляд справ про адміністративні правопорушення” після уточнення та перевірки показників по окремих статтях КпАП України.

Окремо необхідно відмітити порядок заповнення та подання статистичних карток на осіб, стосовно яких судом розглянуто кримінальні справи. Так, при перевірці статистичних карток багато виправлень було внесено до розділу І “Відомості про особу” пункту 3 «Заняття». Виникали труднощі і з заповненням п. 7 «Освіта» вказаного розділу.

Зазначені вище помилки свідчать про недостатньо глибоке вивчення складачами звітності Інструкції щодо заповнення і подання форм звітності про розгляд апеляційними та місцевими (крім господарських) судами судових справ та матеріалів, затвердженої наказом ДСА України від 05.06.2006 № 55 (із змінами), наказу ДСА України від 18.03.2004 № 32/04 „ Про затвердження форми картки на особу, стосовно якої судом розглянуто кримінальну справу” (із змінами), а також діючого законодавства, зокрема кодексів.

Підсумовуючи вищевикладене, проте, необхідно відмітити, що при прийнятті та зведенні статистичної звітності було виявлено, що кожним місцевим загальним судом допускалися окремі помилки відносно тієї або іншої форми звітності; разом з тим,  будь-яких грубих порушень дисципліни, недобросовісного ставлення до виконання своїх обов’язків при складанні звітності з боку працівників апарату судів Чернігівської області встановлено не було.

Виправлення вносилися також і до форми № 3 «Звіт про розгляд судами справ про адміністративні правопорушення та щодо осіб, які притягнуті до адміністративної відповідальності». Значна кількість змін до вказаної форми вносилися до розділу 3 «Розгляд справ про застосування Закону України „Про боротьбу з корупцією”», а саме до граф 21-32 „Суб’єкти корупційних діянь” та до Розділу 1 „Розгляд справ про адміністративні правопорушення” після уточнення та перевірки показників по окремих статтях КпАП України.

Зазначені вище помилки свідчать про недостатньо глибоке вивчення Інструкції щодо заповнення і подання форм звітності про розгляд апеляційними та місцевими (крім господарських) судами судових справ та матеріалів, затвердженої наказом ДСА України від 05.06.2006 № 55 (із змінами), наказу ДСА України від 18.03.2004 № 32/04 „Про затвердження форми картки на особу, стосовно якої судом розглянуто кримінальну справу” (із змінами), а також діючого законодавства, зокрема кодексів.

З метою вдосконалення та належної організації обліково-статистичної роботи, поліпшення якості підготовки звітів про стан здійснення правосуддя місцевими судами області вважаємо за доцільне рекомендувати:

 

Головам та керівникам апаратів місцевих загальнихсудів Чернігівської області:

1.                    Посилити контроль за веденням обліково-статистичної роботи в судах. Звернути увагу на своєчасність та достовірність показників звітності про стан здійснення судами правосуддя.

2.                    Після кожного звітного періоду аналізувати стан обліково-статистичної роботи в суді.

3.                    Не  рідше одного разу на квартал проводити звірку повноти надіслання статистичних карток на осіб, стосовно яких судом розглянуті кримінальні справи з територіальним управлінням ДСА в Чернігівській області;

4.                    Здійснювати контроль за повнотою та своєчасністю введення інформації по судових справах до відповідної комп’ютерної програми.

5.                    Вживатизаходівдисциплінарноговпливу до осіб, винних у порушеннівимог, щопред’являються до ведення обліково-статистичноїроботи.

 

 

Територіальному управлінню державної судової адміністрації в Чернігівській  області:

 

1.                       Посилити контроль за веденням обліково-статистичної роботи в місцевих загальних судах. Звернути увагу на своєчасність подання звітів та достовірність показників звітності про стан здійснення судами правосуддя.

2.                       Ужити заходів щодо методичного забезпечення діяльності судів, надання практичної допомоги з питань організації обліково-статистичної роботи, первинного обліку судових справ і матеріалів, які надійшли до суду, та інших питань, що стосуються судової статистики.

3.                       Посилити контроль за веденням діловодства в судах, приділяючи особливу увагу первинній реєстрації та обліку судових справ і матеріалів, які надійшли до суду, заповненню документів первинного обліку.

4.                       Планувати і постійно проводити навчання з працівниками апарату судів, які займаються питаннями судової статистики.

5.                       Під час проведення семінарських занять з працівниками апарату суду, які складають звіти про стан здійснення правосуддя, крім вивчення інструкцій щодо заповнення форм звітності, приділяти увагу вивченню положень Кримінального кодексу України, Кримінально-процесуального кодексу України, Цивільного кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України, Кодексу про адміністративні правопорушення України, знання яких суттєво впливає  на якість підготовки звітів. Крім того, до плану слід включати питання діловодства, дотримання порядку оформлення та надіслання карток на особу, стосовно якої судом розглянуто кримінальну справу.

6.                       Уживати заходів реагування щодо кожного окремого випадку несвоєчасного направлення місцевими судами карток на осіб, стосовно яких судом розглянуто кримінальну справу до територіального управління, як в паперовому, так і в електронному варіантах.

7.                       Після кожного звітного періоду аналізувати стан обліково-статистичної роботи та дані стану здійснення правосуддя.

8.                       Цей аналіз надіслати районним, міськрайонним судам Чернігівської області  для обговорення та реалізації.

 

 

 

 

Відділ організаційного забезпечення діяльності судів,

судової статистики, органів суддівського самоврядування,

незалежності, безпеки та соціального захисту суддів,

служби судових розпорядників, кадрової роботи

ТУ ДСА в Чернігівській області