Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
25 квітня 2019 року Верховна Рада ухвалила Закон №2704-VIII «Про забезпечення функціонування української мови як державної» (далі – Закон), яким встановлено, що українська мова як державна є обов’язковим засобом спілкування на всій території України при здійсненні повноважень органами державної влади та органами місцевого самоврядування.
З метою сприяння функціонуванню української мови як державної запроваджується Інститут уповноваженого із захисту державної мови.
Завданнями Уповноваженого є:
1) захист української мови як державної;
2) захист права громадян України на отримання державною мовою інформації та послуг у сферах суспільного життя, визначених цим Законом, на всій території України і усунення перешкод та обмежень у користуванні державною мовою.
Основними завданнями контролю за застосуванням державної мови є:
- перевірка стану дотримання визначених Законом вимог застосування державної мови суб’єктом контролю, його керівником та працівниками під час здійснення повноважень;
- запобігання, виявлення та вжиття заходів до усунення виявлених порушень вимог Закону.
Контроль за застосуванням державної мови може здійснюватися:
1) за місцезнаходженням суб’єкта контролю у робочий час, встановлений правилами внутрішнього трудового розпорядку суб’єкта контролю (виїзна перевірка).
2) в приміщенні секретаріату Уповноваженого чи за місцем здійснення повноважень представника Уповноваженого (безвиїзна перевірка).
До здійснення заходів контролю за застосуванням державної мови Уповноваженим можуть залучатися працівники інших органів державної влади у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Контроль за застосуванням державної мови здійснюється на підставі рішення Уповноваженого, ухваленого відповідно до частини третьої статті 55 Закону, або за власною ініціативою, зокрема за наявності таких підстав:
1) у разі безпосереднього виявлення Уповноваженим, його представником, іншим працівником секретаріату Уповноваженого ознак порушення визначених Законом вимог застосування державної мови, зокрема під час моніторингу виконання законодавства про державну мову;
2) за наявності інформації про порушення визначених Законом вимог застосування державної мови в повідомленнях, отриманих від суб’єктів контролю, опублікованих у засобах масової інформації, оприлюднених в Інтернеті.
Строк здійснення заходів контролю за застосуванням державної мови становить не більше 30 робочих днів від дня ухвалення Уповноваженим рішення про здійснення контролю.
Під час проведення виїзної перевірки особа, яка здійснює заходи контролю за застосуванням державної мови, повинна:
- вручити керівнику суб’єкта контролю або уповноваженій ним особі примірник рішення Уповноваженого про здійснення контролю за застосуванням державної мови;
- пред’явити своє службове посвідчення або інший документ, що посвідчує особу.
Під час здійснення контролю за застосуванням державної мови Уповноважений, його представник користуються правами, визначеними частинами другою і третьою статті 56 Закону.
За результатами здійснення контролю за застосуванням державної мови Уповноважений, його представник складає акт про результати здійснення контролю за застосуванням державної мови за формою, затвердженою Уповноваженим, в якому зазначається інформація, визначена частиною п’ятою статті 56 Закону.
У разі фіксації актом порушення вимог щодо обов’язкового застосування державної мови, Уповноважений, його представник оголошує такому суб’єкту попередження та вимогу усунути порушення протягом 30 днів від дати складення акта, про що зазначається в акті.
У разі повторного протягом року порушення вимог, встановлених статтею 30 цього Закону, Уповноважений, його представник складає протокол.
За повторне протягом року порушення вимог, встановлених статтею 30 Закону, Уповноважений накладає на суб’єктів штраф у розмірі від трьохсот до чотирьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Акт і протокол, складені Уповноваженим або його представником, можуть бути оскаржені відповідно до закону.